Tematikus foglalkozás – “A” komponens
Február hónap negyedik foglalkozása az Unió intézményrendszerével foglalkozott. Szóba került az Európai Bizottság, az Európai Unió Tanácsa, az Európa Tanács, az Európai Parlament. Ezek az intézmények bonyolult működési mechanizmusaik miatt nehezen érthetőek és az átpolitizálódás miatt megváltozott struktúrában működnek. A gyerekek számára egy-egy aktuális kérdés alapján lehet közelebb hozni ezeket az intézményeket. Nehézkesen indult és a beszélgetésig szinte döcögött a foglalkozás, a végére azonban mindenki feloldódott. Az intézményrendszer nem biztos, hogy mindenki számára érthető volt, de a kötelezettségszegési-eljárás már érdeklődésre tartott számot.
Tematikus foglalkozás – “B” komponens
4.foglalkozás: Egészséges életmód és annak egyik alappillére, a testi egészség megőrzése. Ez több részből adódhat össze, például a rendszeres testmozgásból, és a friss levegőn tartózkodásból. Ezt a foglalkozást a szabad levegőn töltöttük.
Tantárgyi fejlesztés – matematika – 1. csoport
Ezen a foglalkozáson a halmazokkal foglalkoztunk. Az óra elején a halmazokkal kapcsolatos alapfogalmakat elevenítettük fel [alaphalmaz, részhalmaz, metszethalmaz…].
Az óra második felében csoportokat hoztunk létre jellemző tulajdonságok alapján, majd a táblánál oldottak meg feladatokat tanári segítséggel.
A gyerekek aktívak voltak, sokat jelentkeztek. Különösen a csoportalakításos feladatokat kedvelték, jókedvűen telt el a foglalkozás.
Tantárgyi fejlesztés – matematika – 2. csoport
A negyedik foglalkozás során építettünk az eddigi tapasztalatokra, hangsúlyt fektettünk az eddig feltárt hiányosságok pótlására. A feladatok csoportban történő megoldásához logikai lapokat használtunk. Rögzítettük, tudatosítottuk azokat az ismereteket, amelyek a halmazok témakör feldolgozásához szükségesek. Készítettünk eszközöket, melyeket a feladatmegoldás során használhattak. Bár ezzel sok idő elment, mégis hasznosnak bizonyult, hiszen a gyerekek nagyon élvezték, hogy az általuk készített eszközökkel dolgozhattak. Jó hangulatban telt ez a foglalkozás is.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 2. csoport
Ezen a foglalkozáson a képes szóolvasás segítségével a tanulók olvasáskészségét, szókincsét próbáltam fejleszteni.
A feladatlapon minden kép mellett 4 szó szerepelt. Amelyik szó jelentése illett a képre, annak a sorszámát be kellett karikázni, amelyiké nem, annak sorszámát át kellett húzni. Felhívtam a tanulók figyelmét arra, hogy lehetséges, hogy mind a négy számot át kell húzni, lehet, hogy mindet be kell karikázni. Az is lehet, hogy egyet, vagy néhányat kell bekarikázni és a többit át kell húzni. A megadott példákon keresztül sikerült értelmezni a feladatot, majd egyénileg dolgoztak a tanulók. A végén közös ellenőrzés következett. Minden gyerek sorra került a maga helyes, vagy helytelen válaszával. Szerencsére a képes szóolvasás érdekes, és hatékony feladatnak bizonyult. A gyerekek többsége eltalálta a jó megoldást. Nem maradt el a sikerélmény, amely nagyon fontos a tanulók továbbhaladása és pozitív önértékelése szempontjából.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 2. csoport
A második foglalkozás 2018. 02. 28.-án volt megtartva. Témája: az olvasáskészség fejlesztése, képes szóolvasás. A foglalkozás célja az volt, hogy rávilágítsak a tanulók számára arra, hogy miért fontos fejleszteniük az olvasáskészséget és miben lehet segítségükre a képes szóolvasás.
A célom elértem. A februári foglalkozások negyedik alkalmán a képes szóolvasás gyakorlásával bővítettem és fejlesztettem a tanulók tudását. Feladatlapokat osztottam ki a gyerekeknek, melyen kiválasztották és bekarikázták a helyes választ. Majd olyan képeket tettem fel a táblára, amelyekről egy-egy közmondást kellett leolvasniuk. Nagy sikerélménnyel töltötte el őket, amikor sikerült kitalálniuk. Majd megmagyaráztam és közösen megbeszéltük a közmondás jelentését. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Nyelvi foglalkozás – angol
A foglalkozásra a tanult dalok ismétlésével hangolódtunk. A mai téma a tantervi nyelvezet, az órai utasítások megismerése, gyakorlása volt. A mondatok, kifejezések megismerése után képek segítségével próbáltuk elsajátítani az ismereteket. Miután elég jól ment, az igazi erőpróba a „Simon says”, azaz a „Simon mondja” játék volt, ahol nemcsak a kifejezések értésére, hanem arra is figyelniük kellett, hogy elhangzott-e a kezdő mondatrész. Eleinte rövidek voltak a fordulók, de a gyakorlással egyre hosszabbodtak a „menetek”, egyre később tévesztettek és estek ki a játékból. Jókedvűen, élvezettel telt el a foglalkozás.