Heti foglalkozások 1.

Tematikus foglalkozás – “A” komponens

Február hónap során az Európai Unióval kapcsolatos ismeretek bevezetése, az unió kialakulása került a figyelem középpontjába. Az előadás során a tanulók eleinte idegenkedve fogadták a témakörrel kapcsolatos ismereteket, hiszen az európai történelem nyújtotta kitekintés nekik eléggé távolinak tűnt, de aztán ismerős fogalmak, földrajzi helyek meghozták a kedvüket a közös munkához. Az előadás közben a feltett kérdésekre eleinte nehezen válaszoltak, de később felbátorodtak és a foglalkozás végén jó hangulat alakult ki.

A hónap során az Európai Unióval kapcsolatos ismeretek bevezetése, az unió kialakulása, az európai integráció kérdései, problémakörei, az Európai Unió tagállamai, fejlődése és intézményrendszere került a figyelem középpontjába. Az előadások során a tanulók eleinte idegenkedve fogadták a témakörrel kapcsolatos ismereteket, de aztán a foglalkozások során észrevették, hogy nagyon sok ismeret jelen van a hétköznapjainkban, a társadalmi és politikai kérdések megjelennek a médiumokban és erre az előadások hatására ők is tudatosabban felfigyelnek. Több téma is élénken foglalkoztatja a diákokat. A legsarkalatosabb problémának a bevándorlás kérdésköre, a kvótarendszer és a brexit (mint leendő külföldi munkavállalók) tűnik. Igyekszem az ismereteket hétköznapi aktualitásokkal színezni, így közérthetőbbé transzformálva a száraz adatokat.

Összegezve: a téma nehézsége miatt nehezen indult, a diákok idegenkedve kezdték a foglalkozásokat, de az előadások során sikerült felébreszteni a kíváncsiságukat. A foglalkozások interaktívak, bármikor kérdezni, reflektálni lehet az elhangzottakra.

Bízom abban, hogy a további ismeretek is befogadókra találnak.

Tematikus foglalkozás – “B” komponens

1.foglalkozás: Ismerkedés a pályázattal és egymással: a csoport tagjainak megismerése, a projekt programjának ismertetése.

Tantárgyi fejlesztés – matematika

A hónap elején induló, „Együtt testvérként” pályázat keretében tartottam az első foglalkozást.

A foglalkozásokon tizenöt tanuló vett részt, hetedik és nyolcadik évfolyamos tanulók bevonásával.

Az első alkalommal meghatároztuk a foglalkozások éves menetét, megbeszéltük az elérni kívánt célokat. Ezt követően a tanulók önállóan, nyomtatott feladatlapot oldottak meg, melynek célja volt az előzetes tudás felmérése.

A bemeneti mérés feladatai között több típusú feladatok szerepeltek: százalékszámítás, egyenletmegoldás, hatványozás, terület és kerületszámítás, mértékváltás, valamint egyszerű szöveges feladatok.

A mérés során a tanulók még sok feladatban igényeltek segítséget, kiindulópontot. A megoldott feladatokat a mérés után együtt ellenőriztük közösen. Voltak olyan hibák, melyet szinte mindannyian elkövettek. [pl.: mértékváltás, számolási hibák]

Tantárgyi fejlesztés – matematika

Az első foglalkozást nagy várakozás előzte meg. Bár a matematika tantárgy nem túl népszerű a tanulók körében, mégis pozitív visszajelzések érkeztek. A foglalkozások főbb témáinak ismertetése, valamint a bemeneti mérés feladatlapjának megoldása töltötte ki a 45 percet. A tanulók egyik része önállóan, segítség nélkül oldotta meg a feladatokat. Volt néhány gyerek, akinek problémája akadt a feladatok értelmezésével, sőt volt olyan is, aki a pedagógus segítségét kérte volna a megoldásokhoz. Gondot okozott az olvasás, szövegértés is néhányuknál. A célok, feladatok kitűzésénél ezeket a hiányosságokat is figyelembe vettük.

Tantárgyi fejlesztés: magyar nyelv (A/1)

Téma: Hibakereső gyakorlatok

A hibakereső gyakorlatok által fejlődött a tanulók helyesírása.

Ennél a feladatnál szembesültek azzal, hogy milyen furcsa hibásan leírva látni a szavakat.

Sajnos a mindennapokban a gyerekek többsége így ír, csak olyankor fel sem tűnik nekik.

Nagyon sok gyakorlás szükséges még. Élvezték a foglalkozást, a javítás során belebújtak egy picit a tanítóik, tanáraik bőrébe.

Tantárgyi fejlesztés: magyar nyelv 1. csoport

Téma: Az éves munkaterv megbeszélése, célok, feladatok kitűzése. Bemeneti mérés.

Első alkalommal megbeszéltük, hogy mire számítsanak a tanulók a foglalkozások alkalmával. Érdeklődve hallgatták, hogy a játékosságra, a megfelelő együttműködésre, kommunikációra, szövegértésre, szókincsfejlesztésre, helyesírás gyakorlására fogjuk helyezni a hangsúlyt. Azt is elmondtam, hogy osztályzatot nem fognak kapni a munkájukra, de mindenki képességeihez mérten a lehető legjobbat próbálja kihozni magából. Különböző osztályok tanulói dolgozzanak együtt egy csoportban (3. 4. 5. 6.). Az érdeklődési körük hasonló életkorukból adódóan. Bemeneti méréssel felmértem a diákok képességeit. Nagy izgalommal és érdeklődéssel kezdtek neki a munkának. Fegyelmezetten dolgoztak. Felhívtam a figyelmüket arra, hogyha valamelyik feladat nehézséget okoz, haladjanak tovább, s később ismét próbálkozzanak, ne vesztegessenek el sok időt egy feladattal. Sajnos ez általános probléma szokott lenni. A tanácsot megfogadták, próbálták a leghatékonyabban beosztani az idejüket. Néhány tanuló szövegértési nehézségekkel küzdött, ezért lemaradtak.

Tantárgyi fejlesztés: magyar nyelv – 2. csoport

Az első foglalkozás 2018. 02. 07.-én volt megtartva. Témája: az éves munkaterv megbeszélése, célok, feladatok kitűzése, bemeneti mérés megírása. A foglalkozás nevelési célja az volt, hogy megértessem a tanulókkal azt, hogy miért is fontos az anyanyelv fejlesztése; oktatási célja pedig, hogy közösen megbeszéljük a tennivalóinkat, célokat tűzzünk ki magunk elé. Továbbá, hogy egy bemeneti méréssel felmérjem a tanulók tudásszintjét, s lássam, hogy mi az, amire több figyelmet kell fordítani a foglalkozások során.

A célom elértem.  Február hónapjában az első foglalkozás során sikerült ismertetnem a tanulókkal, hogy mivel fogunk foglalkozni a tanév során (az anyanyelv fejlesztése különböző módszerekkel, játszva tanulni…), célokat, feladatokat tűztünk ki magunk elé, hogy mit szeretnénk elérni. A gyerekek mosolygó arccal hallgatták, hogy milyen sokrétű, színes és érdekes feladat áll előttük. Majd felmértem a tudásszintjüket. A tudásszint felmérése egy bemeneti mérés megírásával, feladatlap segítségével történt.

Nyelvi foglalkozás – angol

A tevékenység az „A” komponens tanulóinak két csoportban valósul meg. Az 1. csoportban 5.- 6. osztályosok, a 2. csoportban a 7.- 8. osztályosok tevékenykednek.

A foglalkozás célja, hogy fejlesszem az idegen nyelvi kulcskompetenciákat. Olyan munkaformákat, módszereket alkalmazok, melyek során játékosan, szinte észrevétlenül sajátítunk el új ismereteket. A témák megválasztásánál törekedtem az alapismereteket, a használható, alkalmazható szavakat, kifejezéseket kiválasztani, hogy a mindennapi életben tudjanak eligazodni. A két csoport ugyanazon témákat dolgozza fel, természetesen ismereteiknek, tudásuknak, életkori sajátosságainak figyelembevételével.

Az első foglalkozáson megbeszéltük a foglalkozások célját, a témaköröket, a foglalkozások menetét, hogyan fogunk együtt dolgozni. Bátorítottam őket arra, hogy bátran nyilvánuljanak meg a párbeszédek, dramatikus feladatok vagy a játékok során. A londoni nevezetességek fotókon történt bemutatása a nyelvi ráhangolódást és a motivációt segítette elő. Csodálva nézték a szép képeket. A foglalkozást daltanulással és énekléssel zártuk.

 

 

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.