Tematikus foglalkozás – “A” komponens
A hónap során az Európai Unióval kapcsolatos ismeretek bevezetése, az unió kialakulása, az európai integráció kérdései, problémaköre került a figyelem középpontjába. A téma meglehetősen szerteágazó és aktualitásoktól sem mentes. A tanulók már lelkesebben fogadták az előadást, meglepően sok mindenre emlékeztek az előző hétről. Ráébredtek, hogy az integráció lehet rossz is, ha rossz értékek mentén kerül bevezetésre. Aktuálisan a migráció kérdése is felvetődött. Ebben a megközelítésben jelentős aktuális információkkal rendelkeztek. Meg tudták nevezni azokat a tagállamokat, melyek ebben a kérdéskörben negatívan érintettek. Az előadás jó hangulatú, interaktív volt. Megítélésem szerint sikeresnek tekinthető.
Tematikus foglalkozás – “B” komponens
2. foglalkozás: Általános emberi jogok: az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának egyszerűsített változatának megismerése. A foglalkozás végére az első nyolc emberi jogot mindenki tudta.
Tantárgyi fejlesztés – matematika – 1. csoport
A második alkalommal a központi feladat az elemi számolási készség fejlesztése volt. A foglalkozás elején szóban számoltunk közösen [láncszámolás]. A szorzótábla felidézése, és átismétlése után a négy alapműveletet gyakoroltuk, először feladatlapon, majd a tanulók külön – külön jöttek a táblához, és ott oldottak meg feladatokat.
A gyerekek a táblai munka során nagyon aktívak voltak, és felszabadultan dolgoztak. A gyerekek egymást szólították a táblához, és egyre nehezebb feladatokat adtak egymásnak. A foglalkozás során teljes mértékben sikerült begyakorolni az alapműveletek elvégzését.
A foglalkozás jó hangulatban telt el, a tanulók a feladatokat figyelemmel kísérték, és megoldották.
Tantárgyi fejlesztés – matematika – 2. csoport
A gyerekek izgatottan várják, hogy mennyire sikeres a bemeneti mérésük. Kiosztottam a munkáikat, és egy másik ugyanolyan kitöltetlen feladatlapot majd közösen elkezdtük ismét megoldani a feladatokat. Azt figyeltem meg, hogy azok a tanulók, akiknek gyengébb a szövegértésük, a közös munka során nagyobb sikerélményhez jutottak. Sok esetben szinte egyből tudták a jó megoldást, miután világossá vált számukra, hogy mi is voltaképpen a feladat. Néhány tanuló a figyelmetlensége és kapkodása miatt ért el gyengébb eredményt. Voltak azonban kiemelkedő teljesítményt nyújtó diákok is. A legfőbb gond abból adódott, hogy nem figyelték meg pontosan, hogy mit kér, mire utasít a feladat. Ha pl. a), b) részt is meg kellett oldani, sokszor csak az egyikre figyeltek. A helyesírásra sem fektettek nagy hangsúlyt. A szövegértés és olvasási készség fejlesztésére nagyon oda kell figyelnünk. A pontos, kitartó munkára nevelés is fontos feladatunk.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 1. csoport
A második foglalkozásra nem terveztünk túlzottan nehéz feladatokat. A cél az volt, hogy megkedveltessük a foglalkozást, örömmel, szívesen jöjjenek. Kezdésnek szóbeli versenyfeladatokat terveztünk a könnyebbektől a nehezebbek felé haladva. A számkirály-játék, a keresd a párját és a ki ne mond, ha páros!- nevű játék volt a legsikeresebb. A táblai feladatok megoldására is mindig akadt jelentkező. Sikerült előhozni a versenyszellemet a legtöbb tanulóból. Az órát önálló feladatlap-megoldással zártuk.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 2. csoport
A második foglalkozás 2018. 02. 14.-én volt megtartva. Témája: a bemeneti mérés megbeszélése, hibák javítása. A foglalkozás elsődleges célja az volt, hogy rálátást nyerjenek a tanulók arra, hogy mire voltak képesek a mérés során; másodlagos célja pedig, hogy megbeszéljük a mérés eredményeit és elemezzük a hibákat.
A célom elértem. A második alkalommal sikerült ismertetnem a mérés eredményeit a tanulókkal, megbeszéltük, közösen elemeztük a hibákat. Majd pedig játékos formában végeztünk olyan feladatokat, amelyek több tanulónál is nehézséget okoztak a feladatlap megoldásakor. A foglalkozáson frontális munka, megbeszélés és magyarázat is volt egyaránt. Kérdések és válaszok sorozata hangzott el, ami a könnyebb megértést segítette. A tanulók aktívak és vidámak voltak.
Nyelvi foglalkozás – angol
Ezen a foglalkozáson az alapvető köszönési formákat és a bemutatkozást ismertük meg, gyakoroltuk szituációs játékokkal. Jókat nevettünk egy-egy vicces helyzeten. A Köszönj a falnak! játék során a személyes névmásokat is begyakoroltuk. Az önarckép készítése vidám hangulatot teremtett. A rajzolás alatt angol zenét hallgatva még inkább erősítettük a nyelvi környezetet. A rajzos figurák bemutatása jól sikerült. A diákok bátran megszólaltak, szívesen vállalkoztak a szituációs játékra. A foglalkozást jó hangulat és vidámság jellemezte.