Heti foglalkozások 5.

Tematikus foglalkozás – “A” komponens

A négy alapjog megtárgyalása folyamán a tanulók érdeklődéssel hallgatták a vitaindító előadást. A hétköznapokban megtapasztaltakról beszélgetést kezdeményeztem, melyben kiderült, hogy majdnem mindenki érintett ebben a témakörben így, vagy úgy. Nem csak a családon belüli érintettség derült ki a foglalkozáson, hanem a közeli és távoli ismerősök esete is szóba került. A gyerekek rájöttek, hogyan manifesztálódik az Uniós csatlakozás összes következménye a hétköznapokban. Nagyon együttműködőek és jól motiválhatóak voltak a foglalkozáson. Az összefüggések megértésében jó eredményeket értünk el.

Tematikus foglalkozás – “B” komponens

5. foglalkozás: Másokért tenni akarás, az önkéntesség fontossága. A prezentációból megtudhatták az önkéntesség, önzetlenség mit jelent, megismerhették az önkéntesség különböző formáit. A foglalkozás zárásaként „Amerikából jöttem” c. játékot játszottunk, ahol csak önkéntes munkával kapcsolatos „mesterséget” lehetett elmutogatni. Ezzel játékosan is rögzítették ennek fontosságát.

Tantárgyi fejlesztés – magyar – 1. csoport

Téma: Hibakereső gyakorlatok

A hibakereső gyakorlatok által fejlődött a tanulók helyesírása.

Ennél a feladatnál szembesültek azzal, hogy milyen furcsa hibásan leírva látni a szavakat.

Sajnos a mindennapokban a gyerekek többsége így ír, csak olyankor fel sem tűnik nekik.

Nagyon sok gyakorlás szükséges még. Élvezték a foglalkozást, a javítás során belebújtak egy picit a tanítóik, tanáraik bőrébe.

Tantárgyi fejlesztés – magyar – 2. csoport

Az ötödik foglalkozás 2018. 03. 07- én volt megtartva. Témája: hibakereső gyakorlatok végzése. A foglalkozás nevelési célja az volt, hogy megértessem a tanulókkal, hogy miért is fontos, hogy helyesen, hiba nélkül tudjanak írni; oktatási célja pedig, hogy fel tudják ismerni a hibákat és megbeszéljük azokat.

A foglalkozás során minden tanuló külön- külön kapott feladatlapot, amelyen önállóan, egyedül kellett kikeresniük a hibákat. Majd ezt követően közösen elemeztük, megbeszéltük mit miért írunk úgy, egy- egy szabállyal alátámasztva.

A célom elértem. Az ötödik foglalkozás során sikerült többféle hibakereső gyakorlatokat végezni. A tanulók ügyesek és aktívak voltak, mosolygó arccal keresték ki és javították a hibákat.

Nyelvi foglalkozás – angol

A március havi foglalkozások során tovább folytattuk a megkezdett munkát. A tantervi nyelvezet megismerése és gyakorlása után tovább bővítettük a köszönés témakörét. Rendszereztük a köszönéseket a napszakoknak megfelelően. A hivatalosabb, általánosabb formák mellett megismertük és használtuk a kötetlenebb, baráti formákat is.  Játékos formában dramatikus játékban gyakoroltuk a megtanultakat. A gyerekek minkét csoportban vidáman, színészkedve adták elő a szituációs helyzeteket. Az óra végi játékban a tanult kifejezéseket gyakoroltuk a táblánál.

Tantárgyi fejlesztés – matematika – 1. csoport

A hónap során a négy foglalkozás alkalmával a tanulók többfajta munkaformában végezték az adott témakör feladatait. Jó volt látni, hogy az egyéni feladatvégzés során is segítettek egymásnak, megosztották tudásukat a többiekkel. A jó idő beköszöntével egyre nehezebb a gyerekeket délután már a tanteremben tartani, ehhez érdekes feladatokra van szükség. A hozzárendelések, összefüggések, az alakzatok síkban és térben valamint kombinatorikai feladatok adták a négy foglalkozás témáját. Ezen túl persze minden foglakozáson előkerülnek azok a feladatok is, amelyeknél a felmérés alapján azt láthatjuk, hogy vannak pótolnivalók. Ilyen például az alapvető műveletek gyakorlása szorzás, szorzótábla ismerete. Ezek gyakorlására, elmélyítésére szintén kaptak feladatokat a tanulók.

Tantárgyi fejlesztés – matematika – 2. csoport

Az ötödik foglalkozás témája a hozzárendelések, és összefüggések volt. Ezalkalommal a „titkosírással” foglalkoztunk. A függvény, a táblázat, valamint a grafikon megismerésével foglalkoztunk.

Táblázatot készítettünk, majd a táblázat adatait grafikonon ábrázoltuk füzetben és a táblán is.

Főként frontális osztálymunkában dolgoztunk, de nagy örömmel jöttek a táblához is, a feladatok többségét itt szeretik megoldani. A foglalkozás utolsó részében képrejtvényeket oldottunk meg.

A hatodik alkalommal, síkidomokkal foglalkoztunk, alapvetően elméletben. A síkidomok fogalmát ismételtük át (négyzet, téglalap, paralelogramma, trapéz, és deltoid). Ezt követően pedig a síkidomok kerületének és területének számítását rögzítettük a füzetbe.

A gyermekek figyeltek az órán, és érdeklődéssel írták le a füzetbe a táblára felkerült fogalmakat és számítási módszereket.

A hetedik foglalkozás alatt is még a síkidomokkal foglalkoztunk. A háromszögek szerkesztését ismételtük át illetve gyakoroltuk be. A tanulók egyéni munkában dolgoztak a helyükön, valamint egy-egy tanuló a táblánál szerkesztett.

Sajnos a gyerekek szerkesztési munkái még pontatlanok. Sok akadályt okoz, hogy kevés a használható vonalzó és körző, melyet a szerkesztések során használhatnak. Gyakran 2-3 tanuló használ egy eszközt a szerkesztéshez, ami nagyon meghosszabbítja a feladat elvégzéséhez szükséges időt.

A következő alkalommal, kombinatorikai feladatokkal foglalkoztunk a tanulókkal. Kinyomtatott feladatlapon különböző feladatok szerepeltek, melyek leginkább arra a témára összpontosítottak, hogy „hányféleképpen”. Bizonyos feladatokat a gyakorlatban is eljátszottunk.

Pl.:

– Számkártyákból hányféle szám rakható ki?

– Hányféle eredmény lehet egy futóverseny alkalmával?

– Hogyan tudunk színes rudakat sorba helyezni?

– Hogyan alakíthatók ki táncos párok fiúkból és lányokból?…

 

 

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.