Tematikus foglalkozás – “A” komponens
Az együttműködés formáiról kevés információval rendelkeztek a csoport tagjai. Bár már az Unió intézményrendszerét érintő előadás folyamán sok apró részletre is kitértünk, a gyakorlati, vagy inkább a hétköznapi kapcsolódási lehetőségeket csak az előadás után ismerték fel a tanulók. Így a foglalkozás kicsit nehézkesen indult, de az előzetes információk átismétlése után elindult a beszélgetés is, illetve a médiában szereplő információkkal kiegészítve tartalmas foglalkozást sikerült prezentálni. Az eredményességet jól szolgálta a kiscsoportos foglalkozás, ahol kerekasztal- szerűen oszthatták meg egymással az információkat a tanulók. Aktív, jól együttműködő foglalkozás volt.
Tematikus foglalkozás – “B” komponens
6. foglalkozás: A foglalkozás alkalmával beszélgettünk az 1848/49-es forradalomról és szabadságharcról, és megtekintettük az ennek emlékére megrendezett ünnepségünket. Megbeszéltük a kokárda elterjedésének történetét, amelyet Szendrey Júlia készített el elsőként férjének, Petőfi Sándornak.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 1. csoport
Téma: Szójelentés olvasás
Ezen a foglalkozáson párokban dolgoztak a gyerekek.
A feladat a következő volt:
Keresd meg, hogy a jelentésnek (a kisbetűs szavaknak) megfelelő van-e a NAGYBETŰS szavak között! Ha van, karikázd be a jelentés (kisbetűs szavak) sorszámát, ha nincs, húzd át!
Lehet, hogy mind az öt számot át kell húzni! Lehet, hogy mindet be kell karikázni! Az is lehet, hogy egyet vagy néhányat kell bekarikázni, és a többit pedig át kell húzni!
Szókincs-fejlesztésre is nagyon jó volt ez a feladat. Sok szót ismertek, de néhánnyal meggyűlt a bajuk.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 2. csoport
A hatodik foglalkozás 2018. 03. 14- én volt megtartva. Témája: szójelentés- olvasás. A foglalkozás célja az volt, hogy rávilágítsak a tanulók számára arra, hogy miért fontos és miben lehet segítségükre a szójelentés – olvasás. A tanulók párban dolgoztak feladatlap segítségével.
A célom elértem. Ezen a foglalkozáson a szójelentés- olvasás gyakorlásával fejlesztettem a tanulók tudását. Nagy sikerélménnyel töltötte el őket, amikor helyesen oldották meg a feladatokat. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Tantárgyi fejlesztés – matematika – 1. csoport
A hónap során a négy foglalkozás alkalmával a tanulók többfajta munkaformában végezték az adott témakör feladatait. Jó volt látni, hogy az egyéni feladatvégzés során is segítettek egymásnak, megosztották tudásukat a többiekkel. A jó idő beköszöntével egyre nehezebb a gyerekeket délután már a tanteremben tartani, ehhez érdekes feladatokra van szükség. A hozzárendelések, összefüggések, az alakzatok síkban és térben valamint kombinatorikai feladatok adták a négy foglalkozás témáját. Ezen túl persze minden foglakozáson előkerülnek azok a feladatok is, amelyeknél a felmérés alapján azt láthatjuk, hogy vannak pótolnivalók. Ilyen például az alapvető műveletek gyakorlása szorzás, szorzótábla ismerete. Ezek gyakorlására, elmélyítésére szintén kaptak feladatokat a tanulók.
Ezen a foglalkozáson a síkidomokkal foglalkoztunk.
A foglalkozás alapvetően elméleti óra volt. Elsőként a síkidomok fogalmát ismételtük át (négyzet, téglalap, paralelogramma, trapéz, és deltoid). Ezt követően pedig a síkidomok kerületének és területének számítását rögzítettük a füzetbe.
A gyermekek figyeltek az órán, és érdeklődéssel írták le a füzetbe a táblára felkerült fogalmakat és számítási módszereket.
Tantárgyi fejlesztés –matematika – 2. csoport
A foglalkozás alatt még a síkidomokkal foglalkoztunk. Ezalkalommal a gyakorlatban. Jó hangulatban telt el a foglalkozás, hiszen főként gyakorlati feladatokat oldottak meg a tanulók a táblánál. A háromszögek szerkesztését ismételtük át illetve gyakoroltuk be. A tanulók egyéni munkában dolgoztak a helyükön, valamint egy-egy tanuló a táblánál szerkesztett.
Sajnos a gyerekek szerkesztési munkái még pontatlanok. Sok akadályt okoz, hogy kevés a használható vonalzó és körző, melyet a szerkesztések során használhatnak. Gyakran 2-3 tanuló használ egy eszközt a szerkesztéshez, ami nagyon meghosszabbítja a feladat elvégzéséhez szükséges időt.
Nyelvi foglalkozás – angol
Ezek az órák még mindig a köszönés köré be tartoztak. Bővítettük az ismereteket azzal, hogy an érdeklődhetünk udvariasan mások hogyléte felől. A How are you? How’s it going? Take care? típusú mondatok alkalmazása már magas szinten történt. Megismertük a személyi titulusokat is. Ügyesen alkalmazták a Miss, Ms, Mr, Mrs kifejezéseket. A foglalkozások végén angol nyelvű dalokat hallgattunk és énekeltünk az internet segítségével.